Erger dan we dachten: dit is wereldwijd de gemiddelde schermtijd

gemiddelde-schermtijd

Zo lang zitten we elke dag achter schermen

We spenderen allemaal behoorlijk wat tijd in de buurt van oplichtende schermen. Computers, tablets, laptops, telefoons: allemaal bieden ze ons de hele dag door vermaak. Hoeveel uur besteden we eigenlijk elke dag bij die apparaten? Dit is wereldwijd de gemiddelde dagelijkse schermtijd.

Hoge getallen

Gemiddeld blijken we in Nederland 5,5 uur per dag achter een scherm door te brengen, blijkt uit onderzoek van TEAM LEWIS en GMI. Daarvan besteden we gemiddeld 3 uur en 9 minuten bij een computer of tablet en 2 uur en 21 minuten op een mobiele telefoon. Dat zijn al behoorlijk hoge getallen, maar volgens het onderzoek blijken Nederlanders onder het gemiddelde te zitten. Mensen spenderen wereldwijd namelijk gemiddeld meer dan 7 (!) uur per dag achter een scherm. Dat is gemiddeld 2555 uur per jaar, wat neerkomt op 106 hele dagen.

Drie apparaten per persoon

Corona blijkt een van de grote boosdoeners te zijn voor de hoge getallen. Het onderzoek is uitgevoerd in onder andere Nederland, België, Frankrijk, Hong Kong, Portugal, Singapore, de VS, Maleisië en Australië. Alleen in de VS, Singapore, Maleisië en Australië is er geen groei te zien bij het aantal mensen dat tijd doorbrengt achter schermen. Ook blijkt dat de gemiddelde mens wereldwijd minstens drie elektronische apparaten bezit.

Elke dag een podcast

Het onderzoek laat ook zien dat streamingdiensten zoals Spotify en Netflix populairder zijn dan ooit. Mensen zijn in de afgelopen drie jaar vooral meer naar podcasts gaan luisteren. De grootste groei is te zien in Singapore en Australië. Ook hier ligt Nederland onder het gemiddeld. Waar mensen wereldwijd gemiddeld 55 minuten besteden aan het beluisteren van podcasts, is dat bij ons gemiddeld 25 minuten.

Zorgen om de gezondheid

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat ongeveer een kwart van de consumenten wereldwijd bezig is met het verminderen van hun social media gebruik. Dit doen ze omdat ze zich zorgen maken over de langetermijngevolgen van de schermtijd voor hun gezondheid. Ongeveer 40 procent van de consumenten wereldwijd maakt zich zorgen om de manier waarop bedrijven hun persoonlijke data gebruiken online. Zo’n 23 procent maakt zich specifiek zorgen om de manier waarop hun overheid hen online kan volgen. Toch heeft ook 20 procent het gevoel dat ze zelf de volledige controle over hun online data hebben.

Lees ook: Bilal Wahib toch weer op social media te vinden ondanks ‘levenslange ban’

Bron: METRO Nieuws | Beeld: Unsplash, Jeremy Bishop