Veel agressie bij de apotheek: ‘Het is een landelijk en zorgelijk probleem’

apotheek

Veertig procent heeft wekelijks te maken met verbale en fysieke agressie

Apothekers kampen tegenwoordig ook met personeelstekort. Daarnaast is er een hoge uitstroom van jonge werknemers. Uit een peiling van apothekersorganisatie KNMP is gebleken dat de belangrijkste reden voor assistenten om te stoppen, te maken heeft met het grote aantal gefrustreerde en agressieve patiënten aan de balie.

Verbale en fysieke agressie

De peiling is gehouden onder bijna 850 van de 2000 apothekers. Bijna driekwart van de apothekersassistenten geeft aan dagelijks een gefrustreerde klant aan de balie te hebben. Ruim veertig procent heeft wekelijks te maken met verbale en fysieke agressie. Voorzitter Aris Prins ziet dit probleem ook bij de andere apotheken. “Dit speelt bij elke apotheek. Het is een landelijk en zorgelijk probleem.”

Tekort aan geneesmiddelen

Zestig procent van de assistenten geeft aan dat de agressie en onvrede van klanten de hoofdreden is om te stoppen. De agressie komt onder meer doordat klanten regelmatig te horen krijgen dat hun medicijnen niet voorradig zijn bij hun apotheek. Volgens de KNMP was er vorig jaar een tekort aan 1007 geneesmiddelen. Zorgverzekeraars vergoeden in dat geval meestal het goedkoopste alternatief, maar horen dat dan via de apothekersassistenten.

Conflict

“Het beleid van de zorgverzekeraars, het niet op voorraad zijn van geneesmiddelen, het preferentiebeleid waarbij het goedkoopste middel wordt vergoed, zijn allemaal punten die niet leuk zijn voor de klant en wat mij moeten uitleggen. Dat kan ertoe leiden dat wij met elkaar in conflict komen”, legt apothekersassistente Cocky Hardeman uit Nieuwegein uit. Hardeman roept zorgverzekeraars op om een keer te komen kijken in de apotheken, om te zien wat de impact is van de maatregelen die ze nemen.

Beleid aanpassen

Een woordvoerder van Zorgverzekeraars Nederland heeft ook gereageerd op de agressie van klanten, en laat weten dat dit in alle gevallen onacceptabel is. “Maar alleen het beleid van zorgverzekeraars aanpassen is geen oplossing”. De zorgverzekeraars willen daarom graag in gesprek met de apotheken en assistenten.

Lees ook: Om deze redenen hebben medicijnen moeilijke namen

Bron: NOS | Beeld: Pexels