Melatonine als pil: goed idee of betere alternatieven?

Wat zijn de risico’s van melatoninepillen?

Het lichaamseigen hormoon melatonine is ook beschikbaar als pilletje. Kun je dit op de lange termijn gebruiken? Of beter van niet? Lees het hier!

Menselijk melatonine

Je lichaam maakt melatonine aan. Een klein deel van je hersenen is hier verantwoordelijk voor. Melatonine helpt het deel van je hersenen dat zorgt dat je wakker bent tot rust te komen. De aanmaak van melatonine hangt samen met daglicht: zodra het begint te schemeren, raakt dit proces in een stroomversnelling. Midden in de nacht is de aanmaak van melatonine op een hoogtepunt, en neemt weer af voor de zonsopgang. Hierom krijg je met het vallen van de avond vaak zo’n moe gevoel en ben je overdag productiever dan ‘s nachts.

Zo zorgt je eigen lichaam ervoor dat je lichaam een natuurlijk dag-nachtritme behoudt. Wel zo gezond! Maar wat als dit niet van zichzelf helemaal lekker gaat?

Melatonine als pil

Wanneer je problemen hebt met in slaap vallen, kunnen melatoninepilletjes een oplossing zijn. Je neemt ze even voor het slapengaan in, waarna de melatonine aan het werk gaat om je hersenen en lichaam tot rust te brengen.

De pluspunten van melatonine

Melatonine wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt om dingen als slapeloosheid of jetlag te verhelpen. Ook voor mensen die in ploegendienst werken en een onregelmatig slaapschema hebben, kan melatonine een wondermiddel zijn.

Mogelijke bijwerkingen

Over het algemeen kent melatonine weinig bijwerkingen. Deze treden in enkele gevallen op wanneer er hogere doseringen worden ingenomen, of wanneer het middel op de lange termijn wordt gebruikt. Dat betekent dus dat het niet áltijd een goed idee is om een melatoninepilletje te slikken.

Volgens het Nederlands Huisartsen Genootschap biedt melatonine lang niet altijd een uitkomst. Zo stellen zij dat er te vaak en te veel naar melatonine wordt gegrepen. Dit lost dan misschien de slaapproblemen (tijdelijk) op, maar helpt niet tegen de onderliggende problemen. Volgens hen is melatonine dus vooral symptoombestrijding.

Bovendien stelt het NHG dat melatonine niet door elk lichaam weer even snel wordt afgebroken. Sommige mensen hebben hier meer tijd voor nodig, en zo speelt bij ongeveer tien procent van de gebruikers een zogenaamde “melatonine-opstapeling”. Hierdoor voelen deze mensen zich ook overdag nog vermoeid en slaperig.

Slaapproblemen?

De grootste aanrader is dus om bij slaapproblemen contact op te nemen met je huisarts. Samen met je arts kun je uitzoeken wat mogelijk de oorzaak is, en dan gericht een oplossing vinden. Misschien is melatonine een prima tijdelijke oplossing, maar de precieze dosering en regulering ervan kun je dan het beste in overleg afstemmen.

Lees ook: Slaap jij niet goed? Dat kan aan deze 7 gewoonten liggen

Bron: Healthline, NHG | Beeld: Pexels