Evenveel calorieën eten, maar toch afvallen? Zo doe je dat

Het is een vrij simpel trucje

Vooropgesteld: wij vinden elk lichaam prachtig en uniek! Wil je echter zelf graag een paar pondjes kwijt om beter in je vel te zitten, dan is dat natuurlijk helemaal oké. Vind je het heel lastig om je eetpatroon aan te passen en minder calorieën te eten dan je normaal doet? We feel you! Gelukkig hoef je jezelf niet uit te hongeren om wat af te vallen, maar kun je ook door je eettijden aan te passen gewicht verliezen. Hoe het werkt? Dat leggen we je uit.

Sneller aankomen

Niet alleen de hoeveelheid calorieën, maar zeker ook de tijd waarop je eet heeft invloed op je gewicht. Dat werd ontdekt tijdens een onderzoek onder muizen. Muizen zijn nachtdieren, wat betekent dat ze overdag slapen en ‘s nachts actief zijn. Uit de experimenten bleek dat muizen die overdag aten, zwaarder werden dan muizen die ‘s nachts gevoerd werden. Oftewel: als de muizen aten terwijl ze eigenlijk moesten slapen, kwamen ze sneller en makkelijker aan. Maar hoe zit dat precies bij mensen?

‘s Avonds eten

Ongeveer dezelfde resultaten werden gevonden tijdens een ander onderzoek van de Brigham Young University. Tijdens het experiment werden 27 mannen gevolgd die twee weken lang hun normale eetpatroon moesten volgen. Dezelfde mannen moest daarna twee weken hetzelfde eetpatroon behouden, maar na zeven uur ‘s avonds mochten ze niet meer eten. Deze twee periodes werden na afloop van het experiment met elkaar vergeleken. Al snel bleek dat de mannen een stuk sneller gewicht verloren als ze ‘s avonds niet meer aten: gemiddeld verloren ze een kilo in twee weken.

Alleen ontbijten

Natuurlijk zegt dit onderzoek niet alles, want het zou ook kunnen dat de mannen in het onderzoek door het eetverbod minder aten en dus minder calorieën binnenkregen. Een ander onderzoek bewijst echter dat het tijdstip waarop je eet wel degelijk uitmaakt. Dit onderzoek werd uitgevoerd bij het Amerikaanse leger. De testpersonen werden in twee groepen opgedeeld. De ene groep mocht alleen ontbijten, de andere groep alleen dineren. Beide groepen aten evenveel calorieën: ongeveer 2000. Na afloop van het experiment bleek dat de personen die alleen mochten ontbijten, een stuk sneller gewicht verloren dan de groep die alleen mocht dineren. De ontbijters vielen gemiddeld een kilo per week af.

Circadiaans ritme

Deze resultaten hebben alles te maken met ons circadiaans ritme. Dit ritme bepaalt in welke periode we het makkelijkst voedingsstoffen opnemen en verwerken. Uit onderzoek blijkt dat dit in de ochtend of vroeg in de middag is. Dat verklaart waarom de proefpersonen in het leger die in de ochtend mochten eten, wel gewicht verloren en de personen die ‘s avonds aten niet.

Lees ook: Zo kun je twee kilo afvallen zonder dieet of sport

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Women’s Health | Beeld: Unsplash