Het perfecte dutje: slaapexpert deelt 3 gouden tips

Doe jij weleens een hazenslaapje?

Knikkebollend achter je bureau zitten of vechten tegen de slaap terwijl je op de bank hangt: het zijn herkenbare momenten voor vrijwel iedereen. Wat is er nu fijner dan op zo’n moment aan je slaperigheid toe te geven en je ogen even dicht te doen? Niet veel. Alleen moet je wel zien te voorkomen dat je niet nóg vermoeider wakker wordt.

Een slaapexpert vertelt hoe je een dutje het beste kunt aanpakken.

Wel of geen dutje?

Slapen is geen hogere wiskunde. Je maakt het jezelf comfortabel en doet je ogen dicht. Makkie. Alleen wil je er wel voor zorgen dat je ook fijn wakker wordt en dat vergt wel wat finesse. Slaapgezondheidsexpert Shelby Harris vertelt aan Well + Good dat echter niet voor iedereen een dutje is weggelegd. “Als je ’s nachts niet goed kan slapen, is overdag een dutje doen een slecht idee.” Daarentegen kunnen mensen die ‘s nachts wel goed slapen overdag best een dutje doen. Maar zorg er in dat geval wel voor dat je dutje aan de volgende drie voorwaarden voldoet: 

1. Vind een donker, rustig en comfortabel plekje

Op de bank in slaap dommelen overkomt de besten, maar het komt je korte dutje niet ten goede. Als je de luxe hebt om ergens te gaan liggen waar het donker en rustig is, grijp die kans dan aan. Bevind je je in een omgeving met veel geluid? Dan kan het een idee zijn om op Youtube ‘white noise’ op te zetten: een monotoon geluid dat de andere geluiden als het ware wegfiltert. Is het buiten erg licht en verduisteren de gordijnen niet? Kies dan voor een slaapmasker.

2. Zet een wekker

Wakker worden en het gevoel hebben dat je twee, drie dagen hebt gedut? Je bent echt niet de enige die het weleens is overkomen. Het is daarom essentieel om een wekker te zetten. Het is het beste om een wekker te zetten die over een half uur afgaat. Zo heb je tien minuten om in slaap te vallen en twintig minuten om te slapen. “Dutjes die langer dan 20 minuten duren, gaan vaak over in een diepere staat van slaap, waardoor je suf wakker wordt” ,vertelt Harris.

3. Doe geen dutje na 2 uur ’s middag

Wil je overdag per se een dutje doen? Zorg er dan voor dat het na de lunch is en niet te dicht op het avondeten zit. Wanneer je later gaat slapen, is de kans groot dat je je eetritme in de war schopt en daarmee ook je nachtritme wat slaap betreft.

Lees ook: Slaapverlamming: Het is één van de engste slaapproblemen die er is

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Well + Good |Beeld: Unsplash