Vijf simpele stappen om al je papierwerk op orde te krijgen

papierwerk

Zó begin je met een schone lei aan het nieuwe jaar

We kunnen behoorlijk opzien tegen het uitzoeken van die stapels papieren die in ons huis rondslingeren. Van medische documenten tot brieven van de bank, en van contracten tot catalogussen. Hoe krijg je voor eens en altijd orde in je papierwerk? Deze vijf stappen gaan je daarbij helpen.

Pak het probleem aan bij de bron

Een grote reden waarom we zoveel papierwerk verzamelen, is dat we nu eenmaal veel binnenkrijgen. Soms komt er een flinke stapel post uit de brievenbus en is het lastig om te zien wat er nu echt toe doet en wat niet. Een eenvoudige manier om deze toestroom van papier te stoppen, is om een NEE-NEE-sticker op de brievenbus te plakken. Zo ongeveer alle folders en catalogussen kun je ook online vinden, dus die hoeven je brievenbus niet te vullen. Neem ook eens een middagje de tijd om je uit te schrijven van alle nieuwsbrieven die je ontvangt zonder ze ooit te lezen. En kijk eens of je verzekering, bank, telefoonbedrijf etc. ook de mogelijkheid heeft om alles online te regelen. Een legere brievenbus betekent immers minder uitzoekwerk, én het is een stukkie beter voor het milieu.

Laat het niet liggen

Door belangrijke documenten even aan de kant schuiven, kunnen poststukken en papieren zich al snel opstapelen. Maar hoelang duurt het nu echt om even een brief te openen en door te lezen? Opruimexpert Sharon Lowenheim deelt een belangrijke tip: “Open iedere dag de post die je ontvangt. Gooi de envelop weg en leg de brief plat neer. Plak er een post-it op met de actie die je moet ondernemen en de datum waarop dit moet gebeuren. Zo hoef je niet iedere keer de hele brief weer te lezen”, vertelt ze aan Apartment Therapy.

Recycle of gooi weg

“Als een bepaald document niet bewaard hoeft te worden en niet vraagt om actie, gooi het dan meteen weg”, adviseert Lowenheim. Daarmee voorkom je dat ook onbelangrijke papieren op je bureau of keukentafel blijven slingeren. Wil je het grondig aanpakken, ga dan ook eens door al je bestaande mappen administratie heen. Welke documenten heb je de afgelopen jaren nooit gebruikt? Hoe vaak kijk je er nu echt naar? Twijfel je of je een bepaald document weg kunt gooien, maak er dan voor de zekerheid een foto van of scan het papier in. Zo heb je hem toch nog bij de hand, mocht het later nodig blijken.

Nieuwe gewoonte

Verzamel je papierwerk voortaan op één plek. Zet een doos op je bureau en doe daar alle documenten in waar nog iets mee moet gebeuren. Als iets minder dan twee minuten kost, bijvoorbeeld een rekening betalen, doe het dan onmiddellijk. Kost het meer tijd, plan hier dan een vast tijdstip voor in de dag of in de week. Zorg ervoor dat de doos altijd leeg is aan het einde van de week. Deze nieuwe gewoonte maakt het stukken makkelijker om het overzicht te bewaren.

Uploaden

We noemden het al even: je kunt die papieren ook altijd nog scannen of fotograferen. Maak op je computer mapjes aan per jaar en onderwerp, bijvoorbeeld, en zet daarin de scans van de bestanden die je wilt bewaren. Zorg ook voor een goede backup! Veel van je papierwerk kan nu zó de versnipperaar in. Opgeruimd staat netjes!

Lees ook: Voor een prikkie: zo geef je bijna kosteloos een nieuwe draai aan je huis

Bron: Apartment Therapy | Beeld: Pexels