Waarom de tankdop niet bij iedere auto aan dezelfde kant zit

Is er eigenlijk een reden voor?

Het is je vast wel eens opgevallen dat niet iedere auto aan dezelfde kant de tankdop heeft zitten. Geeft maar toe: je hebt vast wel een keer moeten keren bij het tankstation, omdat de tankdop aan de andere kant zat. Maar waarom verschilt de positie van dit klepje eigenlijk per auto? We leggen het je uit.

Land van herkomst

Volgens de ANWB hangt het ervan af waar de auto is gemaakt. Rijden ze in het land van herkomst links van de weg? Dan wordt de tankdop ook links geplaatst en andersom. Vroeger lagen tankstations vaak nog pal aan de weg, waardoor de dop ook automatisch aan die kant van de auto werd geplaatst. Dit werd gezien als de meest snelle en vellige keuze. Het is namelijk handiger om de bezinepomp in de rug te hebben, in plaats van het verkeer. Zo kon je meteen doorrijden. Aha!

Willekeurig

Echter zijn zulke benzinepompen eigenlijk bijna nergens meer te vinden, dus maakt het in principe ook niet echt meer uit aan welke kant het tankdopje zit. Er zijn immers ook veel tankstations midden in de stad of een dorp. Daarnaast wordt er in veel landen ook op verschillende weghelften gereden, dus om de kant van het klepje daarop te baseren is ook niet meer noodzakelijk. Tegenwoordig wordt de kant van het dopje daarom willekeurig gekozen.

Regels

In de Verenigde Staten is er daarentegen nog wel een voorschrift waar autoproducenten zich aan moeten houden. Hier moet de tankdop aan het achterste gedeelte van de auto worden geplaatst, zodat de brandstof bij een ongeluk minder snel vlam vat. Over een linker of rechterkant staat niks in de wet. Hier wordt dus ook vrij willekeurig besloten waar de dop terecht komt.

Lees ook: Aha! Zo voorkom je continue plaspauzes tijdens een lange autorit

Bron: Maxvandaag | Beeld: Pexels