Een maand zonder alcohol: met deze 8 tips ga jij Dry January volhouden

Deze acht tips gaan het je net iets makkelijker maken

Bij een nieuw jaar horen goede voornemens. Veel Nederlanders zijn 2020 dan ook gestart met Dry January, oftewel een maand zonder alcohol. Doe jij ook mee? Dan kun je misschien wel een steuntje in de rug gebruiken. Deze acht tips gaan je helpen om het vol te houden.

1. Bedenk waarom je precies minder wilt drinken

Wanneer je het idee krijgt om een maand lang van de alcohol af te blijven, dan krijg je dat idee met een reden. Martijn Planken, bedenker van Dry January, noemt dat het ‘iets niet pluis’-gevoel. “Je vindt jezelf geen alcoholist, maar het kan minder”, vertelt hij aan Nu.nl. Hij raadt aan om op te schrijven waarom je minder wilt drinken. Dan maak je het concreet en ben je je er bewust van waarom je het doet.

2. Ga na waarom je drinkt

Misschien neem je af en toe slechts een borreltje ‘voor de gezelligheid’. Lijkt onschuldig, maar het kan ook betekenen dat je troost zoekt in alcohol. Dit besef kan je wellicht helpen om een alcoholpauze vol te houden. Andersom werkt het op dezelfde manier: pas wanneer je een tijdje niet drinkt, kun je erachter komen hoe afhankelijk je onbewust bent geworden van alcohol, om je beter of rustiger te voelen. Ook deze realisatie kan je helpen om te minderen. Want alcohol laat je op korte termijn misschien beter voelen, maar op de lange termijn versterkt het sombere gevoelens of psychische problemen juist.

3. Vertel aan iedereen dat je meedoet met Dry January

Vertel aan alle mensen om je heen dat je een maand lang geen alcohol wilt drinken. Zo voorkom je hopelijk dat mensen je alsnog alcoholische drankjes aanbieden op een feestje. Steun en acceptatie zijn heel belangrijk. Als je omgeving weet van jouw alcoholstop, heb je bovendien een stok achter de deur. Het is inmiddels niet zo leuk om te vertellen dat je het niet hebt volgehouden.

Lees meer tips op de volgende pagina.