‘Consument gaat opdraaien voor milieuschade’
De komende jaren gaat de prijs van boodschappen flink omhoog. Als consumenten moeten we nog dieper in de buidel gaan tasten voor boodschappen. De reden hiervoor is om met deze prijsverhogingen de schadelijke milieu-effecten van de landbouw op te vangen.
Dit blijkt uit onderzoek van het economische bureau van ABN Amro.
Prijsverhogingen
In het vandaag verschenen onderzoek van het economische bureau van ABN Amro staat de voorspellingen voor de prijsverhogingen op boodschappen. Met deze bevindingen komt er een einde aan de decennialange trend waarin Nederlanders een steeds kleiner budget besteden aan voeding.
Boodschappen
De negatieve effecten dat de voedselindustrie heeft op het milieu is steeds meer en meer zichtbaar. De kosten om het milieu beter te kunnen ondersteunen worden de komende jaren doorgevoerd in de prijs van voedselproducten. ABN Amro stelt in het onderzoek dat de maatschappelijke kosten van niet-biologische teelt tot wel twee keer zo hoog zijn als de teelt van biologische groente. De productie van bijvoorbeeld een hectare niet-biologische bloemkool kost de samenleving 681 euro. Dit zijn vooral kosten aan uitstoot van broeikasgassen en slechtere waterkwaliteit. Daarentegen kost de teelt van biologische bloemkool slechts 360 euro. Een verschil van zo’n 320 euro. En dat terwijl een bio-bloemkool bijna een euro duurder is in de supermarkten.
Lees ook: Lego nu ook voor volwassenen: ‘Je wordt er zen van’
Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!
Bron: Telegraaf | Beeld: Unsplash