Fabrikant Stint ziet geen uitweg en vraagt faillissement aan

stint
De koek is op voor Stintum

Stintum, de fabrikant van de elektronische bolderkar Stint, vraagt vandaag een faillissement aan. Directeur Edwin Renzen geeft aan dat er ‘geen andere uitweg is.’ Na het vreselijke ongeluk met een Stint bij een spoorwegovergang in Oss waarbij vier kinderen omkwamen, heeft de overheid besloten dat Stints verboden moeten worden. “Van troetelbeer naar paria,” noemt Renzen het.

De directeur ziet geen andere optie voor het bedrijf.

Ongeluk

Het ongeluk op 20 september veroorzaakte heel wat ophef. Hoe had het kunnen gebeuren dat een Stint op hol sloeg waardoor vier kinderen kwamen te overlijden? Uit voorzorg besloot Cora van Nieuwenhuizen om de Stint te verbieden tot er nader onderzoek over de veiligheid gedaan kon worden. Hoewel Renzen claimt dat de Stint volledig veilig is en er nooit duidelijkheid is gekomen uit het onderzoek van de overheid, blijft de Stint verbannen.

‘Oud ijzer’

De Stints mogen niet meer worden verkocht en zijn dus in feite oud ijzer, zegt Renzen. Hoewel het bedrijf bezwaar heeft ingediend bij het ministerie, mag de Stint niet meer de weg op. “De Stint is niet onveilig. We weten nog niet wat de oorzaak van het ongeluk in Oss is. We weten wel dat er nog nooit serieuze problemen zijn geweest,” zegt Renzen.

Failliet

Helaas kwam Renzen niet tot een overeenstemming met het ministerie. “Het was geen gesprek. Ze gaan wachten op alle onderzoeken. Die tijd hebben wij eenvoudig niet.” Om die reden zag Renzen zich genoodzaakt om een faillissement aan te vragen. Morgen, dinsdag 30 oktober, zal de rechtbank besluiten of het faillissement wordt goedgekeurd. “Een mooi product is waardeloos schroot geworden.”

Oplossing

Niet alleen voor Renzen en zijn werknemers is het erg vervelend dat Stints in de ban zijn gedaan, ook kinderopvangorganisaties hebben er last van. In totaal reden er ongeveer 3500 Stints rond, die nu niet meer gebruikt mogen worden. Er is geen andere makkelijke en goedkope oplossing voor het vervoer van kinderen. Auto’s en busjes kosten veel meer geld én ze zijn niet milieuvriendelijk. Hierdoor komen ook kinderopvangorganisaties in de knel en ouders voelen zich genoodzaakt hun kind van de kinderopvang te halen. Renzen: “Wij zijn nu weg, maar de problemen voor scholen en kinderopvang niet”

Lees ook: Tuin opruimen? Zo haal je alle bladeren in een keer uit je tuin

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: RTL Nieuws | beeld: Videostill