Dit wist je vast nog niet over je favoriete winkel
Bij de Action denk je natuurlijk aan de heerlijk Hollandse hobby van het koopjesjagen. Maar wist je dat de winkel ook internationaal een groot succes is? Met de feestelijke opening van de 2000e Action-winkel, neemt RTL Z een kijkje achter de schermen bij de populaire winkelketen.
Winkel nummer 2000
Je zou het bijna vergeten met de hoeveelheid internationale ketens in de Nederlandse winkelstraten. Maar net als oer-Hollandse namen als Albert Heijn, Zeeman en HEMA is ook de Action een echt Nederlandse succesformule, opgericht in 1993 in Enkhuizen. En hoe Hollands hun roots ook zijn, inmiddels is de Action in handen van een Britse eigenaar. Ook over de grens boekt het bedrijf groots succes. Deze week opent namelijk in de Tsjechische hoofdstad Praag de 2000e winkel. Die groei is de afgelopen jaren behoorlijk geëxplodeerd. Eind 2017 waren er 1000 Action-winkels, twee jaar later waren dat er 1500, en nu is dus opnieuw een mijlpaal bereikt. Naast Nederland heeft de keten al vestigingen in Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, Polen, Tsjechië, Oostenrijk en Italië. Ook gaan dit jaar nog de eerste winkels in Spanje open.
Schatzoeken
Wat maakt de Action nu eigenlijk zo populair? RTL Z heeft het verschillende experts gevraagd. “Action is goedkoop en er liggen in de winkel steeds weer andere producten, je vindt dus altijd wel iets nieuws”, legt directeur Jorg Snoeck van RetailDetail uit. Ook Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit ziet dat ‘schatzoeken’ als onderdeel van het grote succes.
Praktische aanpak
Maar ook de aanpak van het bedrijf is vrij uniek, leggen zij uit. Zo koopt de Action vaak grote restpartijen op, die ze vervolgens tegen kleine prijsjes in de schappen leggen. Als een shampoo-merk bijvoorbeeld hun formule licht wijzigt, dan kunnen restpartijen met de ‘oude’ formule vaak voor extreem lage prijzen ingekocht worden. Dat zij dan niet het nieuwste van het nieuwste hebben, is voor klanten van de Action geen probleem, legt Snoeck uit. Ook helpen hun ‘dubbeldekker-vrachtwagens’ om de logistieke kosten laag te houden en het gebrek aan eindeloze managementlagen zorgt ervoor dat ook daar weinig cent te veel wordt uitgegeven.
Goedkope uitstraling
Ook legt Snoeck uit dat de winkels van Action vaak op relatief goedkope locaties zitten. Waar andere winkels de hoofdprijs betalen voor een locatie op een centrale en zichtbare plek, heeft Action dat niet nodig. Klanten weten de prijsvechter toch wel te vinden. Ook de sobere uitstraling van de winkels draagt bij aan de lage prijzen. “Naar Action gaan, is nu meer geaccepteerd. Als je met een tasje met Action daarop loopt, dan zien anderen je als een slimme koper. Vroeger was dat wel anders”, deelt Snoeck. Kortom: het einde van Actions grote succes lijkt nog lang niet in zicht!
Lees ook: Koopjesjagers opgelet: de prijzen van de Action gaan stijgen
Bron: RTL Nieuws | Beeld: Screenshot Google Maps