Consumentenbond ziet onverwachte kosten bij vakantieparken stijgen

Consumentenbond-vakantieparken

Zo kun je ineens 160 euro extra kwijt zijn

Heb je plannen om dit jaar naar een vakantiehuisje in Nederland te gaan, dan moet je goed naar de prijs kijken. Volgens een onderzoek van de Consumentenbond hanteren veel aanbieders onduidelijke prijzen, waardoor de consument uiteindelijk veel meer betaalt. 

Aantrekkelijke prijzen

Vakantie in eigen land is dit jaar ontzettend populair, en veel mensen kiezen voor de luxe van een vakantiepark. Door de aantrekkelijke prijzen van deze parken, kunnen ze rekenen op veel toeristen. De prijzen zijn wellicht aantrekkelijk, maar onderaan de streep betaalt de consument veel meer dan in eerste instantie gecommuniceerd is. De Consumentenbond heeft hier onderzoek naar gedaan en heeft het boekingsproces en de bijkomende kosten van zestien vakantieparken bezocht.

Extra kosten

Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat alle vakantieparken extra kosten in rekening brengen. Dit zijn kosten als reserveringskosten, kosten voor de eindschoonmaak, bedlinnen en toeristenbelasting. Elf vakantieparken nemen deze kosten echter niet op in de beginprijs. Hierdoor kun je uiteindelijk maar liefst 160 euro extra kwijt zijn. Deze kosten worden in de kleine lettertjes wel vernoemd, maar niet duidelijk bij de advertentie.

Wettelijk verplicht

Wettelijk zijn bedrijven verplicht om vaste kosten op te nemen in de beginprijs. Dit staat in de Prijzenwet en in de Wet oneerlijke handelspraktijken. Wanneer deze wetten overtreden worden, kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete opleggen. Het gaat dan namelijk om sluipkosten die je niet kunt vermijden, zoals extra kosten voor reserveren en de eindschoonmaak. De ACM stelt dat vaste kosten, zoals boekingskosten, belastingen, verplichte eindschoonmaak en een verplicht lakenpakket in de aanbiedingsprijs moeten worden opgenomen. Door sommige vakantieparken wordt dit ook netjes gedaan.

‘Wij zien het als variabele kosten’

Volgens een woordvoerder van Landal GreenParks zijn de wisselende kosten makkelijk te verklaren: “Je weet niet hoeveel mensen er in een huisje gaan zitten. En je kunt meerdere huisjes boeken per boeking, dus wij zien het als variabele kosten. In onze interpretatie hoeven wij het dus van het ACM niet te doen.” Daarnaast geeft Landal GreenParks aan dat ze de site willen veranderen, zodat de reserveringskosten wel meteen benoemd worden.

‘Wij zijn transparant’

Ook Center Parcs stelt dat de extra kosten niet in strijd zijn met de wet. “We willen transparant zijn in de prijs en naar onze mening zijn we dat. Op de site zie je in een grijs kader steeds welke kosten erbij komen. Dat wordt met één klik uitgerekend in de boekingstool. En met één boeking kun je meerdere huisjes boeken, maar dan betaal je één keer de reserveringskosten. Dus dat zien we als variabele kosten”, zegt een woordvoerder van Center Parcs.

Reactie Consumentenbond

De Consumentenbond heeft inmiddels gereageerd op de verklaringen van Landal GreenParks en Center Parcs. Zo zegt de Consumentenbond hierover: “Het merendeel van de consumenten boekt één huisje tegelijk. En andere aanbieders houden er wel rekening mee in hun boekingsproces. Dus technisch gezien is er geen probleem.” Hiermee doelt de Consumentenbond op aanbieder RCN, die als enige de verplichte schoonmaakkosten apart in rekening brengt. Deze verplichte kosten zijn tijdelijk vanwege corona, stelt het RCN.

 Lees ook: ABN: Door onduidelijke zomer boeken Nederlanders dubbele vakantie

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Pexels