Internationale Drop Dag: dit is de populairste dropsoort in Nederland

dropsoort

Welke drop is jouw favoriet? 

Het is vandaag Internationale Drop Dag: een dag waarop het bekende zwarte snoepje centraal staat. In Nederland is drop enorm geliefd, we eten er dan ook kilo’s per jaar van. Ja, echt waar. Maar wat is eigenlijk de populairste dropsoort in ons land? 

Voor volwassenen 

Drop wordt nergens ter wereld zoveel gegeten als in ons land. De gemiddelde Nederlander, boven de 20 jaar oud, eet ieder jaar zo’n 1,75 kilo drop, vertelt Nienke Debets, merkenmanager bij dropfabrikant Klene aan Nu.nl. Maar waarom wordt er alleen gekeken naar mensen vanaf deze leeftijd? “De grootste consumptie komt van volwassenen”, legt Debet uit. Kinderen blijken dus een stuk minder drop te consumeren. 

Minder gaan eten 

Hoewel 1,75 kilo per persoon zeker niet niks is, zijn we door de jaren heen toch iets minder van het snoepgoed gaan eten. Voorheen tikten we de 2 kilo per persoon nog aan. Welke drop eten we dan het liefst? Doorgaans gaat de voorkeur uit naar zoet of zout. Nederlanders die in het buitenland wonen bestellen vaak zoute drop. Dat is buiten onze landsgrenzen namelijk een stuk moeilijker te vinden. 

Favoriete dropsoorten 

Onderzoeksbureau Nielsen zocht uit welke dropsoorten favoriet zijn in Nederland. Zoete drop staat met stip op nummer één. Daarnaast liggen de verhoudingen als volgt: 

  • Zoet: 38 procent
  • Snoeperige (met fruit of Engelse drop): 27 procent 
  • Gemengd: 13 procent
  • Zout: 11 procent
  • Salmiak: 6 procent

Klassiekers 

Bij fabrikant Klene zijn vooral Engelse drop en drop uit de geldlijn, zoals muntdrop, populair. Debets ziet daarnaast een stijgende vraag naar suikervrije drop. Bij concurrent Venco zijn schoolkrijt en honingdrop de meest geliefde soorten. Nederlanders houden dus van de echte klassiekers. Daarbij zijn de kwaliteit en de authentieke dropsmaak belangrijk, besluit Debets.

Lees ook: Waar zit meer zout in: een zoet of een zout dropje? Het antwoord zal je verbazen

Bron: Nu.nl, MaxVandaag | Beeld: Pixabay