10 signalen waaraan je kunt merken dat je te veel stress hebt

5. Acne

Door stress kun je last krijgen van puistjes en acne. Dit komt doordat stress de aanmaak van het hormoon cortisol stimuleert en dit hormoon zorgt op zijn beurt voor meer olieproductie in je huid. Hierdoor wordt je huid vetter en neemt de kans op puistjes en andere oneffenheden toe.

6. Darmflora

Niet iedereen heeft er last van bij stress, maar veel mensen krijgen darmproblemen als ze veel stress ervaren. De een moet juist vaker naar de wc, terwijl de ander juist helemaal niet kan gaan. Kortom: een verstoorde darmflora kan zowel diarree als constipatie veroorzaken. Ook kun je er het prikkelbare darm syndroom (PDS) of een darmaandoening door krijgen.

7. Geheugenproblemen

Word je een tikkeltje vergeetachtig? Dit kan erop wijzen dat je chronische stress hebt. Stress kan ervoor zorgen dat er minder dopamine wordt aangemaakt, een stofje dat verantwoordelijk is voor je geheugen, besluitvorming en persoonlijkheidsgedrag. Heb je veel stress, dan kan dat dus je geheugen aantasten.

8. Verlaging van je libido

Heb je de laatste tijd steeds minder zin in seks? Ook dat kan komen doordat je gestresst bent. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die last hebben van chronische stress, zich meer afgeleid en minder verbonden voelen met hun partner. Bovendien kan het stresshormoon cortisol leiden tot minder seksuele opwinding.

9. Gewichtsschommelingen

Soms kan stress ervoor zorgen dat je lichaam geen seintje meer krijgt van de hersenenen dat het tijd is om te eten. Hierdoor ga je maaltijden overslaan of op rare tijdstippen eten. Ook grijp je sneller naar ongezond voedsel als je je gestresst voelt en slaat je lichaam dankzij de stress meer vet op rond je buik, heupen en dijen. Hierdoor ligt gewichtstoename op de loer. In sommige gevallen zorgt stress er juist voor dat je geen hap meer door je keel krijgt, waardoor je juist afvalt.

10. Nachtrust

Een teveel aan cortisol kan ervoor zorgen dat je ‘s nachts niet goed slaapt. Dit kan ervoor zorgen dat je extra gestresst raakt door het slaapgebrek en het gevoel dat je moét slapen. Deze gedachten maken je slaapgebrek meestal alleen maar erger. Hoe moeilijk ook, probeer ze daarom zo veel mogelijk los te laten.

Pagina 2/2

Lees ook: 10 manieren om je energiek te voelen na een slechte nachtrust

Bron: Mind Body Green | Beeld: Pexels