Deze 5 (positieve) invloeden heeft koud weer op je slaap 

Die koude nachten blijken ook nog ergens goed voor te zijn 

De nachten worden steeds koeler. De verleiding is dan ook groot om een dikke pyjama aan te trekken en wat extra dekens op je bed te leggen. Heerlijk, totdat het weer ochtend is, want dat opstaan is ineens heel lastig als je in je warme bedje ligt. Het koude weer heeft wel degelijk invloed op onze slaap, maar dat blijkt lang niet allemaal negatief te zijn. 

1. Minder energie 

In de winter krijgen we minder zonlicht. De kans is dan ook groot dat jij gedurende de dag minder alert bent en je vermoeid voelt. Niet zo gek, want we hebben zonlicht nodig om ons energiek te voelen. Om je energielevel op peil te houden, is het belangrijk om in de ochtend zoveel mogelijk licht mee te pakken. Anders voel je je de hele dag slaperig. ’s Avonds is het juist belangrijk om het licht te beperken. Zet je televisie en telefoon uit voordat je gaat slapen, zodat je lichaam kan afbouwen. 

2. Koele temperatuur

Draai jij de kachel nog even open als je naar bed gaat? Daar kun je het beste direct mee stoppen. Het is veel beter om in een koele kamer te slapen, zo blijkt uit onderzoek. Op die manier komt je lichaam in slaapstand terecht. De ideale kamertemperatuur ligt rond de 18 graden. Dat klinkt misschien koud, maar je krijgt het vanzelf warm onder de warme dekens. 

3. Beter slapen   

Die koele temperatuur in je slaapkamer heeft nog meer voordelen. Je valt makkelijker in slaap, slaapt dieper en de volgende ochtend ben je beter uitgerust. Best logisch als je bedenkt dat je in de zomer vaak onrustig slaapt door de warmte. Die winterkou heeft zo zijn voordelen! 

4. Oppassen voor tocht 

Een koele slaapkamer is dus hartstikke goed voor je, maar pas wel op met tocht. Dat is namelijk allesbehalve positief te noemen. Door tocht komt je lichaam niet goed in de slaapstand. Daardoor lig je veel te woelen, heb je een hogere hartslag en word je vaker wakker.

5. Stress verlagend 

Over het algemeen zijn we in de zomer vrolijk, terwijl de winter meer bekend staat als somber. Gek genoeg werkt het met stress juist andersom. Uit onderzoek blijkt het stresshormoon cortisol in de zomer te pieken, terwijl het in de winter juist daalt. Cortisol verstoort het slaapritme, dus de kans is groot dat je in de winter beter slaapt. 

Lees ook: Aha: hierdoor krijg je die droge plekjes rondom je neus in de winter

Bron: Ze.nl | Beeld: Pexels