Waarom wetenschappers waarschuwen voor de maaltijd-jetlag

Iedereen heeft weleens last van deze jetlag

In het weekend leiden we vaak een ander leven dan doordeweeks. Zo nemen we het er lekker van op de zaterdag en zondag: uitslapen, buiten de deur lunchen en later naar bed. Dat we in het weekend een heel ander ritme hebben dan doordeweeks blijkt volgens wetenschappers van de Universiteit van Barcelona een negatief effect te hebben op de gezondheid. Volgens de wetenschappers vergroten we hierdoor de kans op een hoger BMI en op overgewicht. 

Het dagelijkse ritme

In het weekend vinden we dat we ‘het verdienen’ om een beetje uit de band te springen. In het weekend wordt dat weleens gedaan door op stap of naar een feestje te gaan. Wat velen elk weekend steevast doen is een stuk meer eten naar binnen werken dan doordeweeks. Zo gaan we in het weekend vaker uit eten of halen we wat meer ongezonde snacks in huis. Ook worden de maaltijden en snacks vaak een stuk later geconsumeerd dan doordeweeks. Voor een keertje is dat geen probleem, maar wetenschappers van de universiteit van Barcelona zijn bang dat we hierin overdrijven.

De maaltijd-jetlag

Dat er in het weekend een stuk later wordt gegeten dan doordeweeks, duiden de wetenschappers aan met de term: maaltijd-jetlag. Wanneer er doordeweeks en tussen het weekend een verschil van 3,5 uur zat in het eten van een maaltijd, is er sprake van deze jetlag. De onderzoekers waren benieuwd naar wat voor gevolgen deze maaltijd-jetlag op de gezondheid zou hebben en zochten uit hoe de vork in de steel zit. Voor het onderzoek werden 1.000 Spanjaarden aan de tand gevoeld over hun eetgewoontes. Alle participanten deelden op welke tijden ze doordeweeks en in het weekend hun ontbijt, lunch en avondeten consumeerden. 

Gevolgen van de jetlag

De onderzoekers kwamen erachter dat degenen die regelmatig last hebben van de maaltijd-jetlag een groter risico hebben om obesitas te krijgen en een hoger BMI hebben. Door in het weekend steeds ‘te laat’ maaltijden te nuttigen raakt het bioritme verstoord. “Onze biologische klok werkt als een machine, die dezelfde fysiologische en metabolische reacties in gang zet op hetzelfde moment van de dag en dat elke dag van de week”, verklaart hoofdonderzoeker Trintat Cambras, zo weet HLN. De hoofdonderzoeker raadt daarom aan om in het weekend te proberen hetzelfde ritme aan te houden. “Op hetzelfde moment eten en in bed kruipen om te slapen helpt het lichaam op orde te houden. Mensen met wisselende schema’s hebben dus ook een groter risico op obesitas.”

De onderzoekers deelden dat er meer onderzoek nodig is om er nog zorgvuldiger achter te komen wat het verband is tussen overgewicht en de maaltijd-jetlag.

Lees ook: Dit is het perfecte dieet voor jou op basis van je lichaamstype

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: HLN | Beeld: Pexels