Geen garantie, of toch wel? Dit zijn je rechten als klant

garantie

Van kastje naar de muur: wat voor rechten heb je met een garantie?

Het is je vast wel eens overkomen: met een kapot apparaat en een aankoopbonnetje terug naar de winkel. Eenmaal daar houdt de verkoper echter stug vol dat hij je niet kan helpen. Keer je met pure pech huiswaarts? Of mag je in zo’n geval op je strepen staan? De Consumentenbond legt je uit wat je rechten zijn als klant.

Garantietermijn

Als je een product koopt, dan mag je ervan uitgaan dat deze naar behoren werkt. Als een aankoop binnen 12 maanden na je aankoop al kapotgaat, dan is de kans groot dat er bij de aankoop al iets niet in orde was. In dit geval heb je recht op vervanging of reparatie – uiteraard zónder kosten. De enige uitzondering hierop is als de verkoper kan aantonen dat je het product verkeerd hebt gebruikt.

Het is belangrijk om zo snel mogelijk na het ontdekken van een probleem actie te ondernemen. De Consumentenbond raadt aan om binnen twee maanden een klacht in te dienen. Maar de precieze tijd die verkopers hiervoor aanhouden, verschilt. Wees er daarom zo snel mogelijk bij.

Wettelijk of aanvullend?

Sommige winkels of fabrikanten bieden ook nog een ‘aanvullende’ garantie aan. Hier kun je ook gebruik van maken. Houd echter goed in de gaten dat zo’n aanvullende garantie altijd bovenop je wettelijke garantie komt. Wil een verkoper je niet helpen omdat iets niet wordt vergoed onder hun eigen aanvullende garantie? Ga dan goed na of je probleem wel onder de wettelijke garantie zou vallen. Die weegt namelijk zwaarder.

Verkoper of fabrikant?

Een eindeloze frustratie als je met een defect product zit, is dat je van kastje naar de muur wordt gestuurd. De verkoper wijst naar de fabrikant, en de fabrikant wijst naar de verkoper. Ondertussen kom je geen stap verder. Wat moet je dan? De Consumentenbond is hier duidelijk over: “Weet wel dat de verkoper altijd verantwoordelijk blijft voor een juiste oplossing. Met de verkoper heb je namelijk een koopovereenkomst, niet met de fabrikant.”

Op je strepen staan

Mocht je er niet uitkomen met de verkoper, dan kun je met een brief duidelijk maken dat je het er niet bij laat zitten. Via deze handige hulp van de Consumentenbond kun je verschillende voorbeeldbrieven vinden. Ook zijn er verschillende plekken online waar je je klachten kwijt kunt, zoals het Klachtkompas, Radar, of recensie-websites zoals Trustpilot. Zo kunnen anderen ook zien dat een verkoper zich niet netjes gedraagt. En dat willen bedrijven vaak niet.

Met deze tips weet je precies waar je staat!

Lees ook: Geld besparen? Op déze uren was je het zuinigst

Bron: Consumentenbond | Beeld: Unsplash