Drukte op Schiphol overleven? Dit zijn je opties en je rechten

schiphol rechten

Zo doorsta je de drukte op de Amsterdamse luchthaven

Je vakantie wil je het liefst zo zorgeloos mogelijk beginnen. Maar met de eindeloze drukte op Schiphol én het personeelstekort, is het reizen via de Amsterdamse luchthaven op dit moment vaak verre van relaxt. Hoe zorg je dat je toch je reis goed doorkomt? En wat als het misgaat? We leggen het je uit.

Andere locatie

De belangrijkste tip is: kies voor een andere luchthaven. Ook in Eindhoven, Groningen en Rotterdam vertrekken er veel vluchten naar locaties over de hele wereld. Vergeet bovendien niet dat er vlak over de grens bij onze oosterburen ook verschillende vliegvelden liggen. Of ga voor een andere optie dan het vliegtuig. Veel plekken in Europa zijn bijvoorbeeld ook heel goed bereikbaar met de trein, en met de auto kom je ook een heel eind. Heb je je vliegreis al geboekt en moet je via Schiphol? Dan kun je altijd navragen bij de reisaanbieder of luchtvaartmaatschappij wat de mogelijkheden zijn. Zelf last-minute omboeken is vaak ontzettend duur, maar goed: nee heb je, ja kun je krijgen.

Wijziging, vertraging, annulering

Er zijn gelukkig een hoop regels om reizigers te beschermen. Zo vind je op deze pagina van de Europese Unie precies waar je wel en geen recht op hebt als je vliegreis niet volgens plan verloopt.

Wijziging

Ook kan het zijn dat de luchtvaartmaatschappij zélf ingrijpt en hun vlucht naar een ander vliegveld verplaatst. Dit moeten zij tot twee weken voor de vlucht aangeven. Je hebt dan geen recht op compensatie. Als de vliegreis onderdeel is van een samengesteld pakket dat hierdoor wél flink wijzigt, dan kan het zijn dat je kosteloos kunt annuleren. Verlies je door een eventuele wijziging bijvoorbeeld kostbare vakantiedagen, dan kun je die eventueel nog wel verhalen op de aanbieder.

Vertraging

Loopt je vlucht nu ontzettende vertraging op door de drukte op Schiphol? Dan kan het zijn dat je hier wel compensatie voor krijgt. Dit geldt alleen voor vertraging van drie uur of langer, en niet als er sprake is van overmacht. Volgens een EU-afspraak gaat het om bedragen van €250, €400, of €600. Dit is afhankelijk van hoe lang je vlucht zou zijn en wat voor soort vlucht het is.

Annulering

Je hoopt er natuurlijk niet op, maar stél dat je vlucht last-minute niet doorgaat? Daar sta je dan met je koffers op de luchthaven. In dit geval heb je over het algemeen recht op je geld terug óf een vervangende vlucht. Ook dit is op EU-niveau afgesproken. Hiervoor geldt dat je een reserveringsbevestiging van je originele vlucht moet hebben mét reserveringsnummer. Ook zou je vlucht moeten vertrekken vanaf EU-grondgebied, Zwitserland, IJsland, Noorwegen of het Verenigd Koninkrijk. Ook als je vlucht met een luchtvaartmaatschappij uit één van deze landen wordt uitgevoerd, kom je in aanmerking. Ten slotte moet het zo zijn dat de luchtvaartmaatschappij de vlucht heeft geannuleerd. Zelf je vlucht annuleren telt hiervoor dus niet.

Voldoe je aan deze voorwaarden? Dan heb je niet alleen recht op geld terug, maar ook op randzaken zoals maaltijden en indien nodig een hotelovernachting. De luchtvaartmaatschappij mag je dus niet zomaar in de kou laten staan.

Kortom: het loont om te weten waar je staat als reiziger.

Lees ook: Schiphol waarschuwt: dagelijkse drukte houdt aan tot einde zomer

Bron: Max Vandaag | Beeld: BrunoPress