Veilig Verkeer Nederland wil verbod op opvoeren e-bikes

opvoeren e bikes

Opgevoerde e-bikes kunnen tot wel 50 kilometer per uur behalen

Bij het opvoeren van je voertuig denk je misschien aan brutale jeugd op brommers en scooters, maar wat blijkt nu? Ook liefhebbers van e-bikes voeren massaal hun stalen ros op. Dit gaat zelfs zo ver, dat Veilig Verkeer Nederland (VVN) nu pleit op een verbod op apparatuur en apps die helpen bij het opvoeren van e-bikes.

Opvoeren e-bikes

Het principe van een e-bike is simpel: de fikse accu op de fiets zorgt ervoor dat je met net iets meer gemak naar je bestemming trapt. Tegenwind? Heuveltje op? Flinke brug over? Met zo’n batterij die jouw spierkracht ondersteunt is het allemaal een koud kunstje. Normaal gesproken heb je hiermee trapondersteuning tot zo’n 25 kilometer per uur.

Het blijkt echter dat steeds meer mensen met een speciale ‘opvoerset’ die ondersteuning flink omhoog schroeven. Sommige opgevoerde e-bikes halen hiermee zelfs snelheden boven de 50 kilometer per uur.

‘Levensgevaarlijk’

VVN waarschuwt nu voor de gevaren van dergelijke opgevoerde elektrische fietsen. “Autoverkeer heeft nu al moeite met het inschatten van de snelheid van e-bikes. Als ze nog harder gaan, lukt dat helemaal niet meer”, deelt woordvoerder Rob Stomphorst in het Radio 1 Journaal.

Ook de Fietsersbond drong er enkele jaren geleden al op aan om het opvoeren te verbieden. Zo waren zij vooral kritisch over verschillende apps, waarmee het opvoeren zo gepiept was. “Snelheidsverschil op het fietspad is een groot gevaar. De kans op ongevallen stijgt hierdoor”, zei Jaap Kamminga van de Fietsersbond destijds. “Wij vinden dat apps waarmee je je fiets kan opvoeren verboden moeten worden, en dat het opvoeren zelf onmogelijk wordt gemaakt.”

Speed pedelecs

Misschien vraag je je nu af hoe het dan zit met de snellere variant van de e-bike, de steeds populairdere ‘speed pedelecs’. Deze mogen namelijk standaard maximaal 45 kilometer per uur. Maar hiervoor gelden al strengere regels, zoals een helmplicht en een aansprakelijkheidsverzekering. Ook moeten ze voorzien zijn van een achteruitkijkspiegel en bromfietskentekenplaat. Stomphorst legt uit dat dit niet voor niks is. Als eigenaren van opgevoerde e-bikes schade veroorzaken, blijkt namelijk ook vaak dat zij hier niet voor verzekerd zijn.

Lees ook: Zijn paaltjes op het fietspad binnenkort verleden tijd?

Bron: NOS | Beeld: Unsplash, Tower Electric Bikes