Geen energie, hoofdpijn en bleek zien: dit is wat je moet weten over ijzertekort

Want wat houdt het eigenlijk in?

Je voelt je een tijd lang moe, futloos en slapjes. Je energie is ver te zoeken en wanneer je nét iets te snel op staat, wordt het al zwart voor je ogen. Het kan natuurlijk zijn dat je iets onder de leden hebt, maar wanneer dit gevoel lange tijd aanhoudt, kan het duiden op een ijzertekort. Maar wat houdt dat eigenlijk precies in? Wij leggen het je uit. 

Je kunt er gelukkig zelf wat aan doen!

Hoe herken je het?

Een ijzertekort herken je aan een aantal symptomen. Voel jij je moe, futloos en zie je bleek? Dan kan dat al wijzen op een tekort. Ook broze nagels, hoofdpijn en duizeligheid kunnen symptomen zijn. Wanneer je je hierin herkent, kun je bij de huisarts laten onderzoeken of er echt sprake is van een ijzertekort.

Wat doet ijzer voor je lichaam?

IJzer draagt bij aan de vorming van rode bloedcellen die zuurstof door je lichaam vervoeren. Daarnaast is ijzer nodig om energie in onze cellen te produceren en zorgt het voor een normale werking van het afweersysteem. Krijg je niet genoeg ijzer binnen? Dan kun je waarschijnlijk wel invullen wat er gebeurt: deze processen worden vertraagd en zullen minder goed werken.

Wanneer krijg je een ijzertekort?

Denk jij dat een ijzertekort alleen bij ouderen voorkomt? Dan heb je het mis. Een ijzertekort kan bij alle leeftijden voorkomen! Toch zit er wel een klein verschil in. Vrouwen hebben namelijk sneller kans op een tekort aan ijzer, aangezien er tijdens de menstruatie veel ijzer verloren gaat. Daarnaast hebben zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, vegetariërs en duursporters meer risico op een ijzertekort.

Oplossen en voorkomen

In verschillende soorten voeding zit veel ijzer. Je hebt twee soorten: heemijzer en niet-heemijzer. In veel noten, peulvruchten en planten vind je niet-heemijzer, deze variant wordt door je lichaam minder goed opgenomen dan heemijzer. In rood vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, tomaat en citrusvruchten vind je heemijzer – wat dus sneller wordt opgenomen! Door deze voedingsmiddelen toe te voegen aan je dieet, zal je een ijzertekort op kunnen lossen of voorkomen. Twijfel je? Bezoek dan altijd voor de zekerheid een arts!

Lees ook: Cardioloog deelt 5 tips over hoe ze haar hart gezond houdt

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Kekmama | Beeld: Unsplash