Getroffen door een flinke kuitblessure? Zo kom je er zo snel mogelijk vanaf

Wij vertellen je er alles over

Last van je pijn in je kuiten? Ai, wat kan dat vervelend zijn! Of je nu last hebt van kramp, een verrekte spier of een zweepslag: het is allemaal niet fijn. Gelukkig zijn er flink wat trucjes om je zo snel mogelijk te voorzien van een stel soepele kuiten. Wij leggen je uit welke verschillende kuitblessures er precies zijn en hoe je ervoor zorgt dat de boel zo snel mogelijk geneest. 

Verrekte spieren, een zweepslag of kramp: een kuitblessure is vervelend!

Kramp

Kramp in de kuit kan verschillende oorzaken hebben. Zo ontstaat kramp wanneer je (onverwachts) té veel van je lichaam vraagt – dus bijvoorbeeld in de sportschool of tijdens een sprintje naar de trein –, tijdens warm weer of wanneer je een stijve spier niet genoeg hebt opgewarmd. Door voor het sporten een goede warming up uit te voeren, voorkom je al een hoop. Kramp tijdens het warme weer voorkom je door voldoende te drinken, aangezien kramp kan ontstaan door uitdroging van de spieren.

Zweepslag

Sporters zullen deze term vast en zeker herkennen. Een zweepslag houdt in dat er een scheurtje in de kuitspier zit. Bij een onverwachtse beweging kan deze klacht zomaar ontstaan. Toch is een zweepslag te voorkomen door een goede warming up te doen voor je training of wedstrijd. Heb je een zweepslag opgelopen? Probeer altijd direct na de zweepslag rust te nemen en een ijskompres op de kuit te leggen. Neem vervolgens voldoende rust en leg je been omhoog. De genezing van deze kuitblessure vraagt om veel aandacht, je kunt hierom het beste een fysio of huisarts om advies vragen.

Verrekte spier

Een verrekte spier is nét een beetje anders dan een zweepslag. Ondanks dat je ook bij een verrekte spier een hevige pijnscheut voelt, ontstaat er geen scheurtje in je kuitspier. De spiervezels zijn wel beschadigd, maar er is geen sprake van een scheur. Met een goede opwarming van de benen kan je een verrekte kuitspier voorkomen, maar indien je toch getroffen bent is het belangrijk dit goed te laten herstellen. Dit doe je door dempende schoenen te dragen en voorzichtig een aantal rekoefeningen te doen. En ook hier geldt: doe het rustig aan!

Lees ook: 3 oefeningen om snel van eeltknobbels af te komen

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest

Bron: Margriet | Beeld: Unsplash