Dit doet snoozen met je gezondheid en zo stop je ermee


Dit doet snoozen met je gezondheid

Het tijdperk van de wekkers zoals op de foto is vrijwel voorbij en zelfs de wekkerradio’s en digitale wekkers hebben plaatsgemaakt voor onze smartphone. En laat dit mooie apparaatje nou net een hele verleidelijke functie hebben: de snooze-knop, ook wel sluimeren genoemd. Op de meeste apparaten is dit standaard ingesteld op tien minuten. Je wekker gaat, je drukt op ‘snooze’ en wordt na tien minuten weer gewekt. Het geeft je een heerlijk gevoel, alsof je nog een klein beetje langer mag slapen. Helaas is dit niet goed voor je gezondheid, dus je kunt het maar beter afleren!

Is snoozen jouw favoriete bezigheid in de ochtend? Stop er direct mee!

Snoozen

Bij snoozen zet je een wekker waarbij je een sluimer-optie hebt, de snooze-knop. Door op deze knop te drukken (of te swipen) wordt het alarm vijf, tien of vijftien minuten uitgesteld. Tussen deze wekkers kun je nog even lekker slapen, ook wel snoozen genoemd. Veel mensen vinden dit heerlijk en ook wij op de redactie zijn weleens te laat gekomen omdat we een keer te vaak op de snooze-knop hebben gedrukt. Helaas voor ons is het volgens wetenschappers helemaal niet handig om te snoozen.

Slaap

De dutjes die je tussen de wekkers door doet zijn zo licht, dat je er in feite niets aan hebt. Je onderbreekt je lange, diepe slaap door een reeks van dutjes te doen. Je zult je in plaats van wakkerder juist slaperiger voelen en duf en vermoeid opstaan. Het is beter voor je om je wekker te zetten wanneer je ook écht op moet staan, dan kun je zo lang mogelijk slapen en van een diepe slaap genieten. Op lange termijn voel je je hierdoor beter en frisser. Ook loop je een verhoogd risico op kanker en hart- en vaatziektes als je onvoldoende slaap of slaap van slechte kwaliteit krijgt.

Hoe leer je jezelf het snoozen af? Volg de stappen op de volgende pagina.

Pagina 1/2