Dit doet snoozen met je gezondheid en zo stop je ermee

Met het volgende stappenplan kun je jezelf afleveren 

1. Genoeg slaap

Hoeveel slaap je precies nodig hebt, is persoonlijk. Gemiddeld hebben volwassen mensen zeven tot negen uur slaap per nacht nodig. Ga op tijd naar bed zodat je ook daadwerkelijk genoeg slaap hebt gehad zodra je wekker gaat.

2. Slaapritme

Het beste voor je algemene welzijn is om een vast slaapritme aan te houden, ook in het weekend! Ga dus iedere avond rond hetzelfde tijd naar bed en sta iedere dag op dezelfde tijd op. Je lichaam zal gewend raken aan dit ritme en zelf al ontwaken op de tijd dat jij wakker moet worden. Ben jij echt een snoozer? Probeer dan een half uur eerder naar bed te gaan dan je gewend bent, zodat je lichaam sowieso genoeg slaap krijgt.

3. Zet je wekker weg

Dwing jezelf om wakker te worden door je wekker of telefoon aan de andere kant van de slaapkamer neer te zetten. Je moet nu wel je bed uit om de wekker uit te zetten. En ach, als je dan eenmaal staat kun je net zo goed echt opstaan. Zo loop je niet het risico dat je alsnog in slaap valt nadat je wekker is gegaan.

4. Nieuwe wekker

Word je niet goed wakker omdat het donker is in je slaapkamer? Wellicht heb je dan baat bij een wake-up light. Word je iedere dag heel slaperig wakker? Download dan eens een app die je vraagt een puzzel op te lossen voordat-ie uitgaat, zoals de “I Can’t Wake Up” app.

5. Zet je ontbijt klaar

Koop jezelf om met een lekker ontbijtje en een kopje thee of koffie! Zet de avond ervoor al een lekker ontbijtje in de koelkast die je zo kunt opeten. Zet meteen een kop koffie of thee en gun jezelf een genietmomentje in de ochtend.

6. Afspeken

Zorg ervoor dat je ook daadwerkelijk iets te doen hebt in de ochtend, of het nu werk of sporten is. Hierdoor kun je gewoon niet langer blijven liggen dan noodzakelijk. Succes!

Pagina 1/2

Lees ook: Heb jij deze app op je telefoon? Verwijder hem dan direct

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Real Simple | Beeld: Pexels