De hoge energieprijzen zorgen voor steeds meer problemen
De kosten om je huisje te verwarmen en van elektriciteit te voorzien blijven maar stijgen. Hoewel er nog volop wordt gewerkt aan tegemoetkomingen, loopt de druk voor veel huishoudens steeds hoger op. Met als gevolg: meer en meer betaalproblemen. Dit melden verschillende energiebedrijven vandaag bij de NOS.
Hoge energieprijzen, hogere schulden
Dat de energieprijzen de pan uit rijzen, weten we inmiddels wel. Met de huidige energieprijzen betaalt een huishouden dit jaar gemiddeld zo’n 2800 euro aan energie. Dit is 86 procent meer dan een jaar geleden, wat neerkomt op een duizelingwekkend verschil van 1300 euro, zo bleek in februari al. Steeds meer energiebedrijven zien dat de betalingsproblemen van hun klanten toenemen. Niet alleen neemt het aantal klanten met achterstallige betalingen toe, ook de hoogte van die bedragen loopt op. Aan de NOS vertelt Marin Neef van energiebedrijf Vattenfall: “Voorheen waren het tientjes, nu gaat het om honderden euro’s achterstand. Daar zit de zorg.”
Ook twee andere grote energiebedrijven, Eneco en Essent, zien de betaalproblemen groeien. “Het komt vaker voor dat er geen saldo beschikbaar is bij klanten met automatische afschrijving”, deelt een Eneco-woordvoerder. “Het aantal betalingsherinneringen dat wij versturen, groeit.”
Groeiende problemen
Bovendien laat Neef weten dat deze problemen de komende tijd alleen maar zullen toenemen. “De energietarieven stegen en stijgen door. En elke maand komen er meer mensen bij wiens vaste contract afloopt: een duurder, flexibel contract, komt daar dan voor in de plaats”, vertelt hij. Ook vreest hij dat er aan het einde van het jaar nog voor veel klanten een ‘financiële tegenvaller’ zal zijn bij de jaarafrekening. Als dan namelijk blijkt dat je meer hebt verbruikt dan waar je maandelijks voor betaalt, moet je nog flink in de buidel tasten. “En dat moet je dan maar net kunnen betalen”, stelt Neef.
Geen gevolgen voor bedrijven
Toch zorgt dit niet direct voor problemen bij de drie grootste energieleveranciers zelf. Eneco, Essent, en Vattenfall zeggen zich geen zorgen te maken over hun eigen financiële stabiliteit. Eneco stelt: “Wij kunnen het opvangen.” Ook Vattenfall zegt goed voorbereid te zijn: “Dat meer klanten hun rekening niet betalen heeft geen gevolgen voor onze eigen financiële stabiliteit.” Dit zou in elk geval betekenen dat hun klanten zich geen zorgen hoeven te maken dat hun energieleverancier omvalt. Dit is de afgelopen maanden al bij meerdere bedrijven gebeurd.
Lees ook: 5 thermostaat tips: zo bespaar je fors op je energierekening
Bron: NOS | Beeld: Pixabay